Sabtu, 14 Mac 2015

Nusyuz: Bila isteri makin ramai yang derhaka

15hb Mac 2015, Kg.Sg.Ramal Dalam - Semenjak dua tiga menjak ini, ramai suami yang dating melontar dan memuntahkan masalah mereka tidak puas hati dengan para isteri. Dari A hinggalah ke Z semuanya diceritakan seolah telah lama berbuku dan bertingkat-tingkat kebengangan mereka dengan perangai dan tingkah laku isteri sehinggalah sang singa rumah ini akhirnya mengaum di pejabat ku dengan menyatakan ini dah melammmmppaaaauuuu ustaz!!! kemudian, isteri call.. "ye.. ye.. yang, jap lagi abang balik..." huhuhu.. tadi hang mengaum macam singa last.. last.. sejuk macam biskut pingpong kena air teh o.." piiirrraaahhhh...
 
KES 1

Ustaz, apa lagi yang saya tak beri ustaz, dari atas sampai bawah sampai dalam-dalam semua berjenama, sebut je lah nak apa mesti saya sediakan ustaz. Beg puluh ribu tu bukan satu saya belikan berpuluh-puluh.. kasut LV matching dengan beg sampai ke syiling rumah ustaz, tapi dia buat juga perangai macam ni.. dah setahun tak balik rumah, saya sabra je.. kali ni saya dah tak sabra ustaz, saya nak sabitkan dia nusyuz!
 
KES 2
 
Bukan saya tak nak belasah dia balik ustaz, dia ingat saya lelaki lembut ke macam serita suamiku en.sotong! saya ni ustaz dah 3 orang anak tau, dia ingat dia maki hamun saya baling-baling barang ke saya sampai luka badan saya ni saya tak sakit ke, kang kalau saya belasah dia kang polis tangkap saya pula, nasib baik perbuatan dia pukul saya tu saya rakam dalam cctv di rumah dan hp ustaz, saya nak sabitkan dia DERHAKA ustaz!
 
KES 3
 
Jantan tak guna! Sial! Ko ingat ko boleh suka-suka hati marah2 aku ke? Ustaz, ini rakaman yang saya rakam masa isteri saya maki saya, ustaz tengoklah keadaan rumah saya dengan anak-anak kecil, bersepah-sepah, dia sibuk keluar rumah meniaga online jual tudung lah tapi  keluar gi luar negara ambil stok tu dengan jantan lain tunjuk gambar dalam FB tapi keluarga langsung tak peduli. Anak makan ke tak saya yang berserabutnya. Ni baru-baru ni belum habis pantang lagi dah keluar pergi bantuan misi banjir ke pantai timur tulis dalam FB tapi anak baru lahir dia tinggal rumah kakak dia tak peduli dah anak-anak ada 4 orang. Apalah nasib suami macam saya ni ustaz... ni derhaka ni ustaz, saya dah tak boleh nak sabar.
 
 

KES 4

Hello u.. I ingat kat U lah that's Y I call U ni.. (gulp..) suami I ni hem, I pelik lah.. dah lah buat tak kisah je.. I keluar dengan lelaki sampai 2 3 pagi baru balik pun dia buat tak kisah, dia hanya kata asalkan U milik I, hem.. I bukan apa ustaz, dia ni dah lah jarang sentuh I, kadang2  3 bulan sekali buat tak kisah je keperluan I dari segi nafkah batin, I takut lah kalau I berzina ke kat luar, hem.. I ni derhaka ke ustaz kalau camni?


Memandangkan entri ini bagi membantu masyarakat memahami dengan lebih mudah dan ringkas maka penulisan saya akan berbeza tanpa menggunakan banyak perkataan dan akan 'highlight'kan poin-poin penting sahaja insha Allah. Mee maggi pun 2 minit, kalau ada 1 minit mesti lagi laku...
 
 
 
Apa itu NUSYUZ?
 
1. apabila isteri menjauhkan dirinya dari suaminya.
2.  apabila isteri meninggalkan rumah suaminya bertentangan dengan kemahuan suaminya; atau
3.  apabila isteri enggan berpindah bersama suaminya ke satu rumah atau tempat lain, tanpa apa-apa sebab yang sah mengikut Hukum Syara’.
Pengisytiharan nusyuz hanya boleh disabitkan oleh mahkamah dan bukannya suami memandai2 kata isteri nusyuz dan saya tak perlu bagi nafkah.
 
AKTA/ENAKMEN: Sekiranya seorang isteri dengan sengaja tidak menurut suatu perintah yang diberikan oleh suaminya yang sah mengikut hukum syarak, seorang isteri boleh didakwa di bawah seksyen 129 Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan.
 
Apa tempoh atau had masa isteri NUSYUZ?
 
 - Selepas sahaja isteri itu bertaubat dan menurut kemahuan dan perintah sah suaminya, maka isteri itu tidaklah lagi menjadi NUSYUZ.
 - Selepas bercerai tidak boleh dilabelkan isteri nusyuz.
 
 
 Isteri curang adakah NUSYUZ juga?
Ya kerana nusyuz boleh dibahagikan kepada 2:
1. Nusyuz melalui percakapan boleh berlaku sekiranya seorang isteri itu menengking atau mengeluarkan kata-kata kesat kepada suami seperti menghina suami.
2. Nusyuz perbuatan pula berlaku apabila pihak isteri menunjukkan sikap kasar yang keterlaluan dan tidak menunjukkan penghormatan kepada pihak suami dan lebih bahaya ialah isteri menjalinkan kelakuan curang dengan lelaki lain. Hal ini secara jelas haram hukumnya.
 
Apa yang perlu dilakukan jika isteri tadi NUSYUZ?
- hubungi peguam anda (0123167660)
Nusyuz sebelum pensabitan mahkamah:
1. Nasihat isteri
2. Asingkan tempat tidur
3. Pukul mendidik bukan mendera
Perkara-perkara hendaklah dilakukan kerana kebiasaan nya hakim akan mempastikan terlebih dahulu bahawa suami telah pun mengambil langkah-langkah yang sewajarnya dan mengikut hukum syarak.
Bagi proses pensabitan mahkamah:
1. kumpulkan bukti-bukti
2. buat aduan di pejabat agama di kawasan tempat tinggal anda
3. laporan sesi kaunseling dari pegawai yang menerima aduan di pejabat agama
4. memfailkan kes di mahkamah
 
 
Apa kesan isteri NUSYUZ?
Suami dibenarkan untuk tidak memberi nafkah isteri SAHAJA
Menurut peruntukan undang-undang yang ada juga, seorang isteri yang sudah disabitkan oleh mahkamah tidak lagi berhak untuk menuntut TUNGGAKAN NAFKAH termasuk NAFKAH 'IDDAH sekiranya perceraian berlaku.
Persepsi negative sekiranya isteri pernah disabitkan nusyuz oleh mahkamah
AKTA/ENAKMEN: Seperti yang diperuntukkan dalam seksyen 59 Akta 303, isteri yang nusyuz tidak berhak mendapat nafkah dari suaminya sehinggalah isteri kembali menjalankan tanggungjawabnya terhadap suami.
 
Boleh ke failkan isteri NUSYUZ sedangkan isteri telahpun memfailkan tuntutan cerai seperti fasakh?
Boleh. Sehubungan itu, kes nusyuz ini biasanya dijadikan sebagai satu pembelaaan dalam tuntutan perceraian ta’liq atau fasakh yang menggunakan alasan tidak memberi nafkah.
Selain itu, undang-undang juga memperuntukkan bahawa jika seorang isteri disabitkan nusyuz, mahkamah berbidangkuasa untuk memerintahkan isteri agar kembali taat kepada suami.
AKTA/ENAKMEN: Merujuk Arahan Amalan Mahkamah Syariah No 11 tahun 2001 ada menyebutkan mana-mana kes nusyuz hendaklah didengar dalam kes induk dan tidak perlu dibuat secara berasingan.
Perkara Penting: Sekiranya isteri tadi NUSYUZ berpunca daripada suami maka sukar untuk mensabitkan seorang isteri nusyuz. Contoh suami tidak beri nafkah makanan maka isteri keluar tanpa kebenaran suami bekerja atau mendapatkan makanan bukanlah NUSYUZ kerana berpunca dari suami yang ZALIM.
 
"...Sayang sayang juga, kerana Allah kita sayang,... marah-marah sayang, kerana sayang kita marah"
 
 

1 ulasan:

  1. Bukti apa yang ada selain dari mintak isteri sumpah laknat.kekurangan saya ialah tidak tahan provoke.mintak dilepaskan berkaLi² namun tiada sebab yang kukuh selain dari membuat saya hilang pertimbangan.

    BalasPadam