Jumaat, 30 Mei 2014

Nak Cerai ke Tak???

PejabatCawanganKajang, 31hbMei2014, 2:53am, sengaja aku nyatakan waktu aku menulis. Sangat terganggu dengan kes-kes yang datang, kalau suami yang curang itu biasa boh, tapi kebanyakan yang mengadu kepada ku ialah Sang Suami yang menagdu tentang kecurangan isteri masing-masing, bahkan ada juga pengakuan mereka yang curang dan dirakam, sampai ke telinga ini, Ya Allah, kelak aku akan menjadi saksi kepada merekah di mahshar, benarlah gambaran mahshar itu sangat menakutkan, dengar masalah orang juga adalah kerja yang memsabitkan aku perlu adil dan berkecuali dalam hal-hal mereka.
 
Wahai para isteri, Nabi SAW menangis teresak-esak bila ditanya oleh anakanda baginda SAW Fatimah RA apakah yang ditangiskan amat sangat oleh nabi SAW, maka jawab baginda beliau teringatkan gambaran azab qiamat dan neraka dipenuhi dengan para wanita, hadith oleh Abdullah Bin Umar RA:
 

عَنْ عَبْدِالله بْنِ عَمْر عنَ رَسُولُ الله صَلَّى عَلَيْهِ وَسَلَّم أَنَّهُ قَالَ يَامَعْشِرَ النِّسَاءِ تَصَدَّ قْنَ وَأَكْثِرْنَ الا سْتِغْفَارَفَأِنِّى
رَأَ يْتُكُنَّ اَكْثَرَ اَهْلِ النَّارِ فَقَالَتِ امْرأَةٌ مِنهُنَّ جَزْلَهٌ
وَمَاَلنَا يَرَسُولُ الله أَكْثَرَ اَهْلَ النَّارِ
قَالَ تُكْثِرْنَ اللَّعْنَ وَتَكْفُرْنَ العَشِيْرَ
وَمَا رَايْتُ مِنْ مَا قِصَاتِ عَقْلٍ وَدِيْنٍ أَغْلَب لِذِى لُبٍّ مِنْكُنَّ 
قَالَتْ يَارَسُولَ الله وَمَانُقْصَانُ الْعَقْلِ وَالدِّيْنِ 
قَالَ أَمَا نُقْصَانُ العَقْلِ فشهادة امراتين تعدل شهادة 
رَجُلٍ فَهَذَا نُقْصَانُ الْعَقْلِ وَتَمْكُثُ اللَّيالِى مَا تُصَلِّى
وَتُفْطِرُ فِى رَنَضَانَ فَهذَا نُقْصَانُ الدِّيْنِ
 
"Hai kaum wanita, berdermalah kamu dan perbanyakkanlah meminta ampun, kerana saya lihat jenismu yang terbanyak dari isi neraka.
Maka bertanya seorang wanita yang cerdik, katanya : "Ya Rasulullah, apakah sebab kebanyakkan kami ahli neraka?" Jawab Rasulullah SAW :
"Kaum wanita suka mencerca dan mudah melupakan jasa suami, dan saya tidak melihat di antara orang-orang yang kurang pendandan dan agama yang merusakkan jiwa seorang lelaki cerdik dan cermat , lebih dari kaum wanita"
Katanya pula: "Apakah yang dimaksudkan kurang pandangan dan kurang agama?"
Jawab Rasulullah SAW : "Adapun yang dimaksudkan kurang pandangan ialah kesaksian dua orang wanita sama dengan seorang lelaki, dan wanita tidak sembahyang beberapa malam dan tidak berpuasa dibulan Ramadhan , inilah maksud kurang agama".


(Hadis sahih riwayat Muslim)
 
Wahai Para Suami, sebenarnya dirimu itu adalah KETUA dalam rumahtangga. Maka sewajarnya para suami mempersiapkan diri sebelum berumahtangga dan semasa telah diijabkabul, andai isterimu menzalimi kamu sebenarnya adalah bermula dari mu sendiri yang terlupa dan alpa kerana kamu menyangkakan bahawa esoklah baru bertaubat, esoklah baru ajak bini ke masjid, esoklah baru suruh bini taat, ingat macam cerita P.Ramlee Anakku Sazali, ini semua kerana bapak asyik cakap oh.. anakku sazali sehingga Sazali membabi buta, cuba tukar dialog tu, ini semua kerana para suami membabi buta juga dalam berkeluarga lahirlah perangai semacam itu juga.. sudah lah selalu makan BABI dalam coklat, perangai pun turut serta... maka kena ingat para suami sekalian, dayus suami tidak akan membolehkannya masuk syurga, didiklah berterusan isteri-isteri anda kerana yang dinilai di sisi Allah SWT bukanlah natijah dari apa yang kita usahakan tetapi apakah usaha kita pada jalan akhirat kita, anak-anak dan isteri...
 Konflik??? pastikan ada dalam rumahtangga, tetapi jika anda telah tidak bercakap dengan pasangan anda, tidak hiraukan mereka, hanya seketika menjenguk perihal anak-anak, lebih banyak mengadap handphone berbanding berkomunikasi dengan pasangan, dan macam-macam lagi, symptom begini memang disukai oleh iblis.. AWAS!!! ANDA DALAM BAHAYA, buatlah sesuatu.
Doalah agar anda bahagia bersama pasangan hingga ke akhir hayat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan